Gulasz madrycki

Nie mogłam oprzeć się pokusie - w miniony weekend zaserwowałam danie, które najbardziej mnie urzekło podczas ostatnich warsztatów kulinarnych.
Cocido madrileño– madryckie jednogarnkowe danie duszone, tradycyjnie składające się z: ciecierzycy, chorizo, warzyw i mięsa. W skład dania wchodzić mogą ziemniaki, kapusta, marchewka, morcilla - niby-kaszanka z ryżem, kurczak, boczek, iberyjska szynka. Wszystkie te produkty wrzuca się do jednego garnka, by po upichceniu wyciągać je z niego w odpowiedniej - zgodnej z tradycją regionu - kolejności. Cocido madrileño serwuje się w dwóch etapach. Najpierw na stole stawia się odlany z potrawy wywar, jeszcze raz ugotowany z dodatkiem drobnego makaronu. Potem przynosi się część zasadniczą: mięso i warzywa.
Poniżej przedstawiam Wam oryginalny warsztatowy przepis, w swojej wersji zastosowałam drobne poprawki - użyłam cieciorki z puszki, podwoiłam ilość warzyw, a gulasz podałam w towarzystwie kaszy jęczmiennej...

Składniki:
- 300 g ciecierzycy
- 3 ziela angielskie
- 2 liście laurowe
- 1/2 małego selera
- 1 marchewka
- 1 cebula
- 1 l wody
- 5 łyżek oliwy
- 300 g kiełbasy chorizo
- 400 g szynki wieprzowej
- sól, pieprz, cząber, majeranek, tymianek
- szczypiorek do podania


Ciecierzycę namocz w wodzie przez noc. Wymień wodę i gotuj w osolonej wodzie z zielem angielskim i liściem laurowym. Seler, marchew i cebulę pokrój w plastry, otocz oliwą i podpiecz w piekarniku nagrzanym do 200˚C (ok. 10 minut), tak aby cukry zawarte w warzywach zaczęły karmelizować. Na suchej patelni podsmaż chorizo. Zdejmij z patelni, a na wytopionym tłuszczu usmaż szynkę, pokrojoną w kostkę. Podlej wodą i duś do miękkości. Dodaj upieczone warzywa oraz ciecierzycę i dalej duś, doprawiając w międzyczasie do smaku. Podawaj danie w głębokim talerzu obficie posypane szczypiorkiem.

Komentarze

  1. Bardzo zimowe, konkretne danie.

    OdpowiedzUsuń
  2. STRASZNIE mi sie podoba! Uwielbiamciecierzyce zawsze i wszedzie, a pomysly na obiady jednogarnkowe przyjmuje bez mrugniecia okiem! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że mój przepis zafunkcjonował w Twojej kuchni i na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne danie, rozgrzewające, sycące, idealne na jesień :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty